
Vestkysten vil knække koden til autocamperturisme
Respekt for behov, et adfærdskodeks og tæt samarbejde mellem kommuner, turismeaktører og destinationer kan være opskriften på at favne den stigende autocamperturisme i Danmark. Det mener Vestkysten, som har rullet autocamperguiden Way Out West ud til de firehjulede gæster.
24.09.2025
Autocamperturisme er en hastigt voksende ferieform, der rummer et stort økonomisk potentiale for lokalsamfundene. De rullende turister benytter i høj grad de lokale restauranter, butikker og attraktioner, men ferieformen trækker også et debatspor efter sig. Mange destinationer har svært ved at finde formlen til at imødekomme autocamperfolket i lokalområdet – særligt i forhold til infrastruktur, borgere og faciliteter. Det har man taget livtag med ved Vestkysten, hvor Destination Vesterhavet, Destination Vadehavskysten, VisitNordvestkysten og Destination Sønderjylland har udviklet en ny autocamperguide, hvor de ti kommuner i Partnerskab for Vestkystturisme og erhvervsdrivende har givet deres solide besyv med. Således er Way Out West en nytænkt vejviser, der tager afsæt i turisternes behov, viser respekt for lokalområdet og har øje for, hvordan man kan øge autocamperturisternes forbrug.
”Vi har fokuseret på at lave en guide, der imødekommer de behov, som vi med afsæt i data ved, autocampergæsterne har i forhold til ophold og oplevelser. Autocamperturister har en anden adfærd end de klassiske turister, der primært bor i feriehus eller på campingpladser, men de er ikke bange for at bruge penge, så længe det er på oplevelser, der løfter ferieoplevelsen. Både kommune, erhverv og destinationer har således en fælles og vigtig opgave i at sikre infrastruktur, faciliteter og viden, der kan bidrage til at indfri potentialet i autocamperturisme”, siger Mogens Christen Gade, som er formand for Partnerskab for Vestkystturisme og borgmester i Jammerbugt Kommune.
Han fortsætter: ”Guiden Way Out West sætter en ny standard for, hvordan dansk turisme kan imødekomme det stigende antal autocampere. Med den nye Code of Conduct nudger vi autocamperturisterne til at blive bedre turister, der bidrager positivt til lokalområderne”.
Autocamperfolket vil gerne benytte campingpladser
Rapporten, Autocamperturister, der udkom i december 2024, har med indsigter i danske og udenlandske autocamperturisters selvopfattelse, værdier, adfærd og behov langs den danske Vestkyst, dannet grundlag for at skabe en guide, der respekterer, at følelsen af frihed er afgørende for autocamperturister. De ønsker mulighed for spontanitet, selvom de alligevel ofte planlægger dele af rejsen. Way out West er derfor en fleksibel rute, der skal gøre det nemmere at være autocamperturist både i forhold til oplevelser, overnatningsmuligheder og servicefaciliteter. Erhvervet har bidraget med massevis af erfaringer - ikke mindst, hvordan det faktisk kan lade sig gøre at få autocamperne ind på de etablerede campingpladser. Det handler nemlig om inklusion og tilpasning af produkter og standpladser, og det har blandt andre Ribe Camping arbejdet meget med.
”Vi har oplevet en stor stigning i autocamperturisme på Ribe Camping over de senere år. Det handler om at tænke i muligheder og tale deres sprog. Autocampere kommer ofte ind for et quickstop, men når de oplever vores nye standpladser med træterrasser og mulighed for at selektere og kun betale for de ydelser, de har brug for – ja, så vender de ofte tilbage. Mange vil gerne overnatte på en registreret, sikker plads med ordnede forhold uden at skulle betale for faciliteter, de ikke benytter”, siger Anne Schested Hansen, som ejer Ribe Camping sammen med sin mand Jonas Sørensen.
Ribe Camping har blandt andet indrettet specielle centrale områder på pladsen til de noget tungere autocampere, som kræver et særligt robust underlag, og bygget træterrasser, hvor man kan sidde under vognens markise. Dertil har de etableret servicefaciliteter, så autocamperne kan tømme gråvand og fylde op med rent vand. Andre campingpladser er gået samme vej og hilser autocamperne, der udgøres både af børnefamilier og par, velkommen på deres pladser.
Way Out West er en inspirationsguide, der strækker sig langs hele den jyske vestkyst, fra Rudbøl i syd til Tversted i nord. Den præsenterer turisterne for unikke oplevelser ved kysten og i baglandet samt udpeger særlige autocamperpladser, campingpladser og bynær parkering. Guiden indeholder også et adfærdskodeks, en såkaldt Code of Conduct, der giver tips til, hvordan man blender godt ind i lokalmiljøet som autocamper og sikrer, at Vestkystens natur, byer og lokalsamfund beskyttes samtidig med, at gæsterne får de bedst mulige rammer for en tryg og god ferie.
Fakta om Way Out West
- Way Out West gik i luften den 1. september og findes på dansk, tysk og engelsk på wayoutwest.dk, i appen Vestkysten og i print.
- Way Out West er skabt i regi af projektet Jagten på "De grønne idealister", der er forankret i Partnerskab for Vestkystturisme og delvist finansieret af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
- Projektet Jagten på ”De grønne idealister” drives i et samarbejde mellem blandt andre Destination Vadehavskysten, Destination Vesterhavet, VisitNordvestkysten, Dansk Kyst- og Naturturisme og VisitDenmark.
- Rapporten Autocamperturister er baseret på en antropologisk kvalitativ undersøgelse udarbejdet af Behave Green på vegne af Dansk Kyst- og Naturturisme, Partnerskab for Vestkystturisme, VisitNordvestkysten, Destination Vesterhavet og Destination Vadehavskysten.
For yderligere information kontakt venligst:
- Peter Krusborg, direktør i VisitNordvestkysten på 20 80 21 43 pkp@visitnordvestkysten.dk
- Hans Peter Folmann, direktør i Destination Vadehavskysten på 20 30 86 18 eller hpf@vadehavskysten.dk
Majken Graver, direktør i Destination Vesterhavet på 22 34 82 92 eller majken@visitvesterhavet.dk
Om Partnerskab for Vestkystturisme
Partnerskab for Vestkystturisme er et strategisk samarbejde mellem ti vestkystkommuner og er forankret hos Destination Vadehavskysten, Destination Vesterhavet, VisitNordvestkysten og Destination Sønderjylland. De deltagende kommuner er Hjørring, Jammerbugt, Thisted, Lemvig, Holstebro, Ringkøbing-Skjern, Varde, Esbjerg, Fanø og Tønder kommune. Partnerskabet arbejder med at udvikle hele Vestkysten til én stærk destination gennem fælles vækstaktiviteter. Destination Vesterhavet varetager sekretariatet for partnerskabet.