Gå til indhold
©  Foto:

Særudstilling på Esbjerg Kunstmuseum / Bjarke Regn Svendsen SOLO

En soloudstilling med helt nye værker af Bjarke Regn Svendsen, der på forunderlig vis blander virkelighed og fiktion, nutid og fortid, fravær og nærvær, alderdom og barndom, foto og maleri.

Hvordan får tiden form i et maleri? Hvordan gengiver man en erindring? Og hvordan kan en personlig og nær familiehistorie være udgangspunkt for nye undersøgelser af maleriet?

Det er blot nogle af de spørgsmål, Bjarke Regn Svendsens aktuelle værker rejser, og som foldes rumligt ud i museets udstillingssale i hans  kommende soloudstilling .

Bjarke Regn Svendsen har fundet ind på et nyt spor i sin kunstneriske praksis og har nu kastet sig over en form for ’autofiktionsbilleder’, der tager udgangspunkt i gamle sort/hvide fotos fra diverse familiealbums. I sine seneste malerier har han sat sig for at undersøge forholdet mellem virkelighed og fiktion på en helt ny måde. Værkserien har således karakter af selvundersøgelse, hvor hans egen nære historie og livsforløb, herunder også portrætter af ham selv som konfirmand, bearbejdes som en form for ’historiske selfies’.

Gamle amatøragtige og i visse tilfælde rystede eller ’skæve’ familiefotos, taget af bl.a. kunstnerens egen mor, forstørres og reproduceres i det aktuelle projekt som maleri. I de færdige værker fremstår dele af motiverne, ofte personskildringerne, imidlertid i sort/hvid, mens andre dele er i farver. Dette simple, men samtidig radikale greb gør malerierne underligt uvirkelige – personer synes at være indsat som skabeloner i ellers autentiske, rumlige sammenhænge eller fremstår som næsten spøgelsesagtige væsner på besøg fra ’den anden side’. 

Follow us: